سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر جدید وزیر راه درباره نهضت ملی مسکن امشب یارانه واریز می‌شود (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) رکوردشکنی سود بدون ریسک اوراق اسناد خزانه اسلامی + نمودار دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد خسارت در بخش کشاورزی بر اثر سیلاب در مشهد دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس راه‌اندازی سامانه جدید عرضه خودرو‌های برقی | شروع ثبت نام از فردا + لینک (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام حجت به طلافروشان | یک توصیه به مردم: طلای خود را از طلافروشی‌های متصل به سامانه بخرید زمان بعدی حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات و مشخصات شمش طلای استاندارد یکصدوشانزدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مشهد برگزار شد ریزش دلار به کانال ۵۷ هزار تومان | حباب سکه چقدر شد؟ + جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی فایل‌های اجاره در خیابان امام رضا (ع) مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

توسعه شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند | صنایع کوچک ۹۰ درصد فعالیت‌های تولیدی را تشکیل می‌دهد

  • کد خبر: ۱۷۸۷۱۲
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
توسعه شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند | صنایع کوچک ۹۰ درصد فعالیت‌های تولیدی را تشکیل می‌دهد
با اوج‌گرفتن فعالیت شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد، تا ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در جغرافیای شرقی این شهر ایجاد می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز بررسی‌ها نشان می‌دهد در چند دهه گذشته توسعه مشهد از نظر امکانات اقتصادی و زیرساختی به گونه‌ای بوده که بیشتر، غرب این شهر توسعه یافته است. همین مسئله سبب شده است روند توسعه شرق این شهر کند باشد. به گفته کارشناسان، یکی از بهترین راهکار‌ها برای توسعه متوازن شرق مشهد، استقرار واحد‌های صنعتی در این منطقه است.

دراین میان، بهره برداری از شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد از فرصت‌هایی است که می‌تواند بسترساز رشد متوازن شرق مشهد شود. این شهرک ۱۳ خرداد امسال به بهره برداری رسید. دویست هکتار از وسعت این شهرک صنعتی در مرحله نخست به راه اندازی ۲۴۰واحد صنعتی اختصاص یافته است. درفاز اول بهره برداری از این شهرک، ایجاد ۶ هزار فرصت شغلی برنامه ریزی شده است.

امکان ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه در سال‌های گذشته توسعه واحد‌های صنعتی مشهد بیشتر در سمت غرب این شهر بوده است، می‌گوید: برای توسعه متوازن شهر، استقرار و بهره برداری از شهرک صنعتی شماره ۵ در دستورکار قرار گرفت. براساس برنامه ریزی ها، این شهرک در چند گام تکمیل می‌شود.

برآورد می‌شود که در یک بازه زمانی هفت ساله میزان فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجادشده در این شهرک به ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برسد. جعفر فرشچی طوسی می‌افزاید: اکنون در استان و مشهد بیش از ۹۰ درصد صنایع مستقر کوچک هستند و پیش بینی می‌شود همین صنایع بخش عمده‌ای از واحد‌های مستقر در محور شرق مشهد را به خود اختصاص دهند. این صنایع از چند طریق می‌توانند توسعه شرق مشهد را ساده کنند؛ یکی اینکه این واحد‌ها به نیروی کار نیاز دارند که همین مسئله سبب ایجاد هزاران فرصت شغلی در محور شرق مشهد می‌شود.

علاوه بر این، بخشی از این واحد‌ها نیز به دلیل صادرات محوربودن به رونق تجارت خارجی استان و مشهد نیز کمک می‌کنند که خروجی نهایی آن در آینده به صورت رونق اقتصادی شرق مشهد دیده خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: اکنون محور غرب مشهد به دلیل کمبود زمین امکان استقرار واحد‌های صنعتی جدید را ندارد. ازاین رو، می‌توانیم با تکیه به ظرفیت‌هایی که محور شرق مشهد دارد، از این فرصت برای استقرار واحد‌های تولید در این منطقه استفاده کنیم.

توسعه متوازن شهر

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: ایجاد شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد به توسعه بهتر مراکز تولیدی و صنعتی در استان و مشهد کمک خواهد کرد و بعضی محدودیت‌هایی که در شهرک‌های موجود از لحاظ زمین ایجاد شده است، با چنین ظرفیتی تا حدی رفع می‌شود.

علی اکبر لبافی درباره تأثیر شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد بر رشد شرق شهر می‌گوید: استقرار واحد‌های تولیدی بی گمان تأثیر بسزایی بر رشد اقتصاد شهر مشهد می‌گذارد. این مسئله سبب می‌شود با ایجاد تعداد زیادی فرصت شغلی، وضعیت معیشتی ساکنان شرق شهر بهبود یابد.

وی تأکید می‌کند: یکی از راهکار‌های توسعه متوازن شهر، ایجاد امکانات اقتصادی و دسترسی به شغل است. شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد این ظرفیت را دارد که به یکی از موتور‌های محرک رشد اقتصادی شرق شهر تبدیل شود.

ایجاد فرصت‌های شغلی

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا، تقویت و حمایت از صنایع کوچک و متوسط را عامل توسعه شرق مشهد بیان می‌کند و می‌گوید: اکنون صنایع کوچک و متوسط نقشی محوری در رشد اقتصادی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی دارند. بدون تردید موفقیت چنین صنایعی به نفع اقتصاد خواهد بود. بنابراین، در سال‌های گذشته کمک به این صنایع به اولویت‌های بسیاری از کشور‌ها تبدیل شده است.

احد خوشرو با بیان اینکه ۵۰ درصد فرصت‌های شغلی را صنایع کوچک و متوسط ایجاد کرده اند، می‌افزاید: کمک به استقرار صنایع کوچک و متوسط در شرق مشهد می‌تواند بسترساز ایجاد فرصت‌های شغلی در این منطقه شود. بدیهی است که هر چقدر بتوانیم فرصت‌های شغلی بیشتری در شرق مشهد فراهم کنیم، سبب ایجاد رفاه و رونق اقتصادی در این منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه شرق مشهد می‌تواند محل استقرار صنایع صادرات محور باشد، می‌گوید: به هر حال نزدیکی مشهد به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان مزیت‌های صادراتی زیادی را برای این شهر فراهم کرده است. می‌توانیم با استقرار واحد‌های صادرات محور در شرق این شهر بستر‌های رشد صادرات کالا‌ها را از خراسان رضوی به کشور‌های هدف فراهم کنیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌گوید: در خراسان رضوی ازجمله مشهد، صنایع بزرگ دولتی نداریم و بیشتر صنایع مستقر در این شهر صنایع کوچک بخش خصوصی هستند. این مسئله نشان می‌دهد که به خوبی می‌توانیم از ظرفیت‌های آن‌ها برای سوق دادن شهر به سوی توسعه متوازن استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->